Wednesday, May 6, 2015

RESEPI CONFLAKES MADU PEDAS & RANGUP

Hari ni saya nak share resepi  CORNFLAKES MADU PEDAS RANGUP pulak.. sedap usah kata lah.. krup krap dalam mulut nguyah hihi.. boleh buat untuk santapan hari raya jugak.. 
Jom tengok bahan2nya..


Bahan-bahan :
  • 1 kotak cornflakes 275g
  • 1 mangkuk ikan bilis - saya panggang
  • 1 mangkuk kacang tanah - saya panggang juga
  • 1 biji bawang besar  (ditumbuk)
  • 4 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 4 sudu cili kering kisar
  • 8 sudu madu
  • 1 sudu kfc garam - saya guna garam bukit ·  
  • 100 g mentega +/- - saya guna minyak masak

Cara-cara :
  1. Cairkan mentega dalam kuali. Tumis bahan-bahan tumbuk hingga garing. Kemudian masukkan cili kisar dan tumis lagi sampai cili garing.
  2. Masukkan garam dan madu. Kacau sebati.
  3. Masukkan kacang tanah dan ikan bilis panggang tadi dan kacau lagi.. kemudian masukkan conflakes dan kacau rata hingga sebati.
  4. Panaskan oven pada suhu 170C- 180C
  5. Taburkan conflakes yang dah digaul dengan sambal tadi ke atas dulang pembakar. Dan bakar dalam 3-5 minit je.. jangan sampai hangus..
  6. Sejukkan sebelum sinpan dalam balang
Nape perlu bakar? bakar ni tujuannya nak bagi conflakes bertambah rangup dan tahan lebih lama. Kalau tak nak bakar pun takpe.. rangup jugak tapi takdelah serangup kalau dibakar.. bab tahan lama ni.. rasanya mmg tak kan tahan lama dalam balang tu.. mesti licin punye!! hihihi

Kat bawah ni saya ada share gambar antara step2 membuatnya ye.. SELAMAT MENCUBA!








Tadaaa.... amacam??


No comments:

Post a Comment

Popular Posts