Tuesday, October 9, 2012

Kek Coklat Moist

Baru kejap tadi saya mencuba resepi Kek Coklat Moist dari blog jintanmanis.com ... biasa kalau wat kek coklat moist saya kukus jer.. tapi kali ni saya cuba yang bakar pulak.. Saya betul2 terpegun dengan kelembutan, kegebuan dan kesedapan kek coklat moist ni.. memang terbaik lah!! tak manis sangat dan tak muak.. resepi kek macamnilah yang saya cari selama ni.. terima kasih kepada tuan blog jintanmanis yang berkongsi resepi yang sangat-sangat sedap ni.. mohon saya share resepinya di sini yer..

 makan seketul dua tak cukup.. tu belum letak coklat ganache lagi..


gebu gebassss... terbaik!!

Jom semak resepinya..

Bahan-bahan yang digunakan:
(dpt 15bji cupcake size S)

2 cawan tepung gandum*
1/2 cawan serbuk koko*
1 1/2 sudu kecil baking powder*
1 /2 sudu kecil soda bikarbonat*
1ct garam*

*semua bahan di atas mesti di ayak terlebih dahulu.

1 1/4 cawan gula
2 biji telur
1/2 cawan minyak  masak
1 cawan susu segar

Cara-caranya membuatnya:

1. Mula-mula asingkan putih dan kuning telur, putar putih telur hingga kembang baru masukkan gula, kemudian masukkan kuning telur, susu segar dan minyak, akhir sekali baru masukkan tepung yang telah diayak. kacau kaup balik dan pastikan tepung betul-betul sebati.

2. Gris loyang dengan minyak/butter dan alas dengan kertas minyak. Bakar pada suhu 180 darjah selama 50 ke 60 minit atau kukus selama 1 setengah jam.

3. Tapi saya masukkan adunan dalam mangkuk kek yang comel-comel tu. Saya masukkan adunan separuh penuh jer dan bakar selama 35 minit pada suhu 170 darjah.

3. Keluarkan dan sejukkan  di atas redai, setelah sejuk baru dihias dengan cooking coklat  Selamat Mencuba.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts